Dabrowski’s intensiteter i skolan


INTENSITETER HOS ELEVER OCH HUR MAN MÖTER DEM I SKOLAN

   play-stone-1744656_1280

 

 

Elevbeskrivning

Du hajar till när du ser personen röra sig för att den har sådan kontroll. Den klättrar lätt upp i stuprännan och hämtar bollen som hamnat på taket. Personen lär sig fort att bemästra studsmattan och utmanar hela tiden sig själv med nya rörelser. Den gillar att utföra uppdrag och gör det med mycket energi i kroppen. Ska ni skjuta undan möbler i klassrummet är det den här personen som är på hugget och fixar direkt. Eleven gillar oftast idrott. Den här personen gillar också att göra praktiska övningar som fiska upp vattenlevande djur och artbestämma dem. Då är personen närmast vattnet och klättrar vågat på räcken runt den utstickande bryggan eller i överhängande grenverk. Personen vässar förmodligen pennor oftare än den behöver.


 

Intensitet eleven har

Psychomotor Overexcitability kallar den polske psykologen Dabrowski det. Psykomotorisk intensitet används i svenska översättningar.

Personen vill få använda kroppen mycket och gärna. Fingerfärdighet och välutvecklad grovmotorik eller antingen eller men det är kroppen tillsammans med hjärnan som utför det fantastiska personen skapar. Personen vill vara igång och tänka, tänka i aktivitet och ansträngning. Sitta still för mycket eller vara overksam för länge passar inte personligheten. De kan göra det när det är tillräckligt intressant och mycket att göra.

 

Några metoder för att möta talangen psykomotorisk begåvning

  • Stretcha för att motverka spänningar
  • Korslaterala rörelser för att stimulera hjärnans synapser medan man tränar
  • Långsamma muskelövningar för att bygga de små muskelgrupperna och uthållighet och koncentrationsförmåga via balans
  • Jonglera, studsmatta, gymnastik, skateboard, cykeltricks, skidtrickande, parkour
  • Pausövningar som Rubiks kub, sticka, virka, baka
  • Klättra i träd, klättra i berg,
  • Pausövningar i skolan som hoppa hopprep, bollskott, bollövningar med tennisboll, badmintonrack och fjäderboll, pingis och pingisboll.

 

Bemötande i klassrummet

Formuleringar personen borde möta är:

Kanalisera din energi till de här tre jobben nu. När du är klar går du ut och hoppar hopprep tio gånger och sedan kommer du in så ska jag ha tre nya övningar redo för dig. Nu när vi jobbar med de här övningarna är alla tysta för att hjärnorna ska öva olika saker och det stör om någon talar. Ta gärna tid på hur lång tid det tar för dig. Kommer du på några ämnen du vill ta upp med oss (pedagogerna och klasskamraterna) så skriv ner de i denna anteckningsbok (en speciell bok för tankar som kommer) så lovar jag att vi tar de frågorna och tankarna när vi har pedagogtid eller gemensamma övningar. Det är skönt för den psykomotoriskt aktiva sorten att veta hur länge de måste sköta sig själva utan att påverka andra och därför är det bra om pedagogen berättar klockslag så att tiden blir tydlig.

Metoder är att få ha flera aktiviteter på bänken samtidigt en matematikövning, en engelskaövning och en läsövning (eller på högstadiet om det är ämnesorienterat flera olika övningar inom ämnet – genomföra praktisk övning, läsövning, anteckningsövning, datorövning). Även övningar/aktiviteter som kräver kroppsligt engagemang är bra att väva in i skoldagen. Det går att ha en studsmatta i klassrummet eller grupprummet, jongleringsbollar, balansbräden, hopprep, bollar av skilda slag, raketövningar är rätt ljudlösa om man kör till exempel badmintonjonglering, extra tid med motoriska övningar utöver idrott mår också alla barn bra av. Det kan vara en skolgårdsbana för styrka och balans. Det kan vara vikingalekar. Det kan vara femkamp där klassen samlar gemensam poäng för skojs skull och för att försöka slå klassens rekord. Man kan lajva hur man lever på medeltid eller besöka aktiviteter som museer ordnar med lajvinslag. Korslaterala rörelser, stretchövningar och långsamma motoriska övningar för att förebygga paddanackar fungerar i alla åldrar och alla inser nyttan med det.

Bemötande är viktigt för att hjälpa personen att känna att den extra energin är en tillgång som måste få användas till bra saker. Hjälpa till att kratta, sätta potatis, hugga ved och annat som verkligen ger viktiga resultat stimulerar flera av de här personerna mer än påhittade övningar.  Bemöt alltid personen med inställningen att det är en tillgång att personen orkar mycket och har en kropp som klarar mycket.


 

Det finns fem intensiteter enligt Dabrowskis teori och vill du veta mer om hur du som förälder eller pedagog kan bemöta dem så kan mina böcker eller föreläsningar eller att träffa mig som konsult vara intressant.

Jag går att nå via min hemsida och min e-postadress www.utbildningsarsenal.weebly.com och utbildningsarsenal@gmail.com

arvsten-247x300

Legitimerad pedagog Anna Arvsten