Drömmare, upptäckare & dynamiker


 

En sammanfattning av Lucy Jo Palladinos mycket läsvärda bok Drömmare, Upptäckare och Dynamiker.

Drömmare, Upptäckare & Dynamiker

Att förstå begåvade men jobbiga barn

Lucy Jo Palladino

 

Edisonprofil efter Thomas Alva Edison som hade svårt i skolan, men var uppfinningsrik och full av fantasi. Han lyckades där andra misslyckades eller inte ens försökte.

 

Är ditt barn…?

Drömmare

–ofta absorberad/intensivt engagerad i egna tankar.

–har benägenhet att prata ut i det blå.

–har extrem tendens att skjuta upp saker och ting.

–intressen och aktiviteter är eklektiska (hämtas från olika håll).

–behöver minst tre projekt för att avsluta ett.

 

Drömmare är vanligen duktiga i dramatik, musik, skrivning, de sköna konsterna och de praktiska.

 

Upptäckare

–lockas lätt av det han kan se/höra omkring sig.

–absolut nödvändigt att komma fram med sin åsikt.

–kräver omväxling, möjlighet att bestämma och spänning.

–har alltid något att säga – avbryter.

–omöjligt att få att ge sig när han fått något i huvudet.

 

Upptäckare är oerhört nyfikna och företagsamma. De gillar att göra sina egna originella experiment, men kan avsky skolans naturkunskaps planerade laborationer. De kan göra hemvideor, spela interaktiva datorspel eller syssla med raketteknik på bakgården. De har entreprenörsanda och gillar att förtjäna pengar.

Dynamiker

–oftast aggressiv/häftigt upprörd när det gäller egna idéer.

–någon del av kroppen alltid i rörelse.

–livsviktigt att springa/klättra/röra sig.

–energi som minst tre jämnåriga.

–undrar du ibland om han alls har vanligt sunt förnuft.

 

Dynamiker har mängder av fysisk energi. De gillar aerobics och ensamsporter som cykling och simning och våghalsiga sporter som skidåkning och skateboard. De dras till aggressiva lagsporter som ishockey och fotboll, men har svårt att rätta in sig i laget. De fascineras av styrka och snabbhet. Tåg, racerbilar och jetplan tjusar dem. De har också företagaranda, men är större risktagare och lockas av tävling och konkurrens. De lockas av utsikten att vinna, men blandar ibland samman det med makt och dominans.

Divergenta – tänker på många saker samtidigt – stickspår. (Edison)
Konvergenta – fokuserar på en sak i taget. (Normen)

Barn med Edisonprofil

har lätt att:

–hitta på djärva eller ovanliga idéer

–stå upp för och känna intensivt för vissa idéer och engageras av dem

–hitta på saker och tänka sig in i framtiden

–prova och experimentera med saker

–starta nya projekt

svårt att:

–fokusera på någon annans idéer

–släppa egna idéer

–komma ihåg saker han blivit ombedd att utföra

–träna färdigheter upprepade gånger

–färdigställa uppgifter och jobb

 

Upptäckare & Dynamiker => Jägare

Drömmare => Samlare

 

Karriärvägar för divergenta tänkare

Drömmare designer, formgivare, arkitekt, målare, fotograf, underhållare, författare, mode
Upptäckare entreprenör/företagare, försäljare, agent, maskindesigner, mjukvaruutvecklare,
dataspel- och webbplatsutvecklare
Dynamiker stridspilot, utrikeskorrespondent, nödfallshjälpare, elitidrottare, företagare, börshaj

 

Åtta steg för att hjälpa barn med Edisonprofil

1.Tro på ditt barn.

2.Var noga med vad du säger.

3.Bygg ett team mellan barn och föräldrar.

4.Uppmuntra ditt barns intressen.

5.Lär ditt barn självkontroll.

6.Öva ditt barn i att prestera.

7.Var rädd om dig själv.

8.Var rädd om din familj.

1.Tro på ditt barn

Om ditt Edisonbarn ignorerar dig, så är det inte för att du är utan betydelse för honom. Det är för att det du säger inte betyder något för honom persoligen.

Barn med Edisonprofil är viljestarka och fantasifulla. De vill få som de vill och tänjer på sanningen till sin fördel, eftersom skiljelinjen mellan verklighet och fantasi är så otydlig för dem. De har inga hemliga motiv eller beräknande uppsåt och är inte ute för att sätta dit eller såra dig.

Försök att inte bli provocerad. Håll dig så lugn och neutral som möjligt.

 

Självuppfyllande föreställningar

Förväntningar

+

Förmåga

+

+

För att få positivt resultat behövsbåde positiva förväntningar och positiv förmåga

Dina förväntningar påverkar barnet. Om du förväntar dig det bästa ger du barnet hjälp att uppnå sitt allra bästa. Samtidigt måste du vara realistiskt i din positiva attityd.

Öva på att tänka på barnets positiva egenskaper!

Hitta grunder till förändring, inte klander

Säg inte      ”Du lär dig aldrig!”

Säg             ”Nu vet du det till nästa gång” och ”Vad kan du göra för att rätta till…?”

 

Dra inte upp gamla fel när du rättar ditt barn!

 

Ge inte negativa attribut, som ”han är …” eller ”han brukar …” utan hitta förklaringar som kan ändras, som ”han måste varit uppfylld av egna tankar/stress etc…” eller ”han måste ha haft det hemskt jobbigt för att kunna …”

Barn som tror att deras fel och brister aldrig kommer att försvinna löper risk för depression och utvecklar håglöshet.

 

Ditt barns tro på sig själv börjar med din tro på barnet!

 

2. Var noga med vad du säger

Öva dig i att bara beskriva ditt barn i neutrala eller positiva termer.

lat en mästare i att komma undan
virrig tänker exceptionellt divergent
nedrig målmedveten när det gäller att få som hon vill
trotsig viljestark
envis bestämd
trög grundlig
hafsig bryr sig inte om oväsentligheter
bortkommen lever i en fantasivärld

När barnet känner sig accepterat istället för avsnäst är det lättare för henne att försöka ändra sitt beteende.

Tänk i goda termer

Låt positiva uttalanden utgöra åtminstone 80 procent av vad du säger till ditt barn. Det innebär att du ger ditt barn erkänsla för synpunkter, ansträngningar och schyssta handlingar. Tillrättavisningar och påminnelser ska inte ta upp mer än 20 procent av kommunikationen mellan er.

Lyssna på dig själv och ge för varje korrigering fyra positiva uttalanden. Var observant på de ansträngningar barnet gör eller beröm en bakomliggande motivation.

Tips att börja meningar med:

–Jag gillar ditt sätt att…

–Tack ska du ha för att…

–Jag förstår vad du försökte göra. Du tänkte…

–Du ansträngde dig verkligen. Jag såg att…

–Jag märkte hur du…

 

Backa inte ur ett beröm genom att börja nästa mening med ordet ”men…”

Kom ihåg och påminn barnet om tillfällen när det som är svårt nu gick bra. Det är bra för alla barn att höra historier om sina framgångar. Det väcker hopp och framtidstro. Bästa tiden att berätta lyckade minnen är vid sängdags.

Gör det till en daglig vana:Att komma ihåg det bästa ditt barn gjorde under dagen – och att tala om det vid sängdags.

Det du säger till ditt barn förvandlas till vad ditt barn säger till sig själv.

3. Bygg ett team mellan barn och föräldrar

 

Du och ditt barn är inte fiender! Ni är allierade gentemot gemensamma fiender som rädsla, stress, intolerans, missförstånd, modlöshet, utmattning, besvikelse.

 

Förstå,                                            kom inte med klander.

Samarbeta,                                   använd inte skrämseltaktik.

Agera och reagera,                    men motreagera inte.

 

När du inte kan ge ditt barn det han vill ha, ska du ändå ge honom det du har att ge, d.v.s. respekt, uppmärksamhet, förståelse och vänlighet.

 

Förebygg maktkamper mellan dig och ditt barn.

1.Erkänn både barnets rätt att välja och din rätt att leva i fred och ro.

2.Känn glädje över att barnet tänker och agerar självständigt.

Praktisera Time-in

 

Time-in är en övning som minskar behovet av time-out. Du avsätter tid och uppmärksamhet uteslutande för barnet. Du varken ringer eller svarar i telefon och sitter inte med ett öga i tidningen. Ni har inga måsten. Målet är att ha roligt ihop – att finnas till, inte att göra en massa.

En time-in på minst tio minuter varje kväll är det optimala.

Egenskaper som behövs för att

lyckas i karriären möta ett växande barns behov
Effektivitet Tolerans vid kaos
Ständig strävan mot perfektion Tolerans för upprepade fel
Målorienterad attityd mot projektet i fråga Acceptans för det skenbart nyckfulla i
barnuppfostran
Orubblig egenvilja Mjukhet och bredvillighet att ge efter
Kontrollbehov som tjusas av att styra andra Lust att stärka andras oberoende, också i de fall
där man inte delar samma åsikt
Omsorg om egen image Avspänd syn på egen prestige
Upplevelse av att ingen är så smart som en själv Ärlig respekt för barnets förmåga, fri från jämförelser med den egna förmågan

 

Time-in ger oss möjlighet att utveckla de egenskaper vi behöver som föräldrar. Du lär känna ditt barn och hedrar honom.

Se på ditt barn som en framtidspartner, inte som en underordnad som du ska dirigera och ge order till. Du kan vara både lärare och vän till ditt barn. Barn med Edisonprofil löper större risk i sitt experimenterande som tonåring. Vill du vara en förälder som han kan vända sig till när han har gjort något galet eller den som lagt fast alla regler till en benhård mur?

Fem sätt att säga till ditt barn – Jag uppskattar dig!

1.Respektera ditt barns vrede (lyssna och låt honom berätta)

2.Skratta åt hans skämt

3.Stå emot driften att tjata om mindre missöden

4.Visa respekt då du talar (inte ”Jag struntar i vad du säger/vill”)

5.Förvänta dig stora ting

4. Uppmuntra ditt barns intressen

Fråga ditt barn vad hon vill göra, men håll i minnet att alla barn med Edisonprofil lätt dras till nyheter och intresset kan avta lika fort.

 

Försök komma underfund med vad som förefaller självklart och naturligt för barnet. När är hon lyckligast och mest fördjupad i en aktivitet?

 

Kampsport kan fungera bra för att träna fokusering och koncentration, men bäst fungerar den sport som ditt barn vill koncentrera sig på.

 

Tänk på ditt barn som en utforskare, inte som en individ som tröttnar och lägger av. Beröm henne för hennes lust att våga.

 

Vissa barn med Edisonprofil hittar inte sin passion förrän i vuxen ålder. Kanske är det något de inte är gamla nog att få prova förr.

 

Att oroa sig är att sätta upp ett negativt mål för sig. Varje gång vi talar om ett mål ser vi det inom oss som redan uppnått. Man rör sig mentalt mot målet bara genom att rikta tanken mot det. Ha tillit till barnets intuition och kreativa intelligens.

 

Hjälp ditt barn att upptäcka sina starka sidor och sin individuella begåvning.

5. Lär ditt barn självkontroll

Du hedrar ditt barn som individ när du lär honom utöva självkontroll istället för att övervaka honom som ett ting. Visar du ditt barn aktning kommer barnet att visa aktning för dig.

 

Tänk på berättelsen om vinden och solen som tävlade om att få av mannen rocken.

 

Varje gräns i livet är ett val. Acceptera gränsen eller acceptera konsekvenserna.

 

Edisonbarn har uppror i blodet. Hans liv ska levas efter hans egna regler, inte efter dina eller andras, och det är bara om han förstår och accepterar dina regler som han kan göra dem till sina. För att stiga upp när väckarklocka ringer måste han bestämma att han vill komma i tid till skolan. Om han ska få bra betyg måste han själv prioritera sitt skolarbete. Strid inte med honom om detta. Försök förstå var hans motstridighet har sina rötter.

 

Ta hänsyn till ditt barns ålder och mognadsgrad. Var realistisk i dina förväntningar. Vid c:a sju år sker en betydande förändring i barnets förmåga att dra slutsatser.

Under sju år

Barnet behöver fasthet och rutin, beröm och uppmuntran.

Tekniker för den här åldern:

–En affischtavla för barnets dagsrutiner.

–En stjärnkarta för varje dag eller vecka med små arbetsuppgifter (max en/år i ålder)

–Små priser för gott uppförande (stjärnor på listan)

Låt barnet ha ett ord med i gränssättningen, men när reglerna fastställs, inte när de praktiseras!

Över sju år

Flytta gradvis över ansvaret för struktur, regelsättning och regelhållning till barnet. Diskutera fram

rättvisa regler och håll barnet ansvarig för konsekvenser. Håll uppsikt så barnet får snabb och

korrekt feedback. Hjälp honom att koppla samman val och resultat.

Om….

då…..

alltså är det bäst att jag….

Om ditt barn gör vad han förväntas göra bör du genast ge beröm.

Puberteten, tonåren

För att skapa sin identitet måste tonåringen frigöra sig från föräldrarna. Han säger emot för att känna att ”jag är jag, inte du”.

Skapa regler genom Sokratesmetoden – att undervisa genom att ställa frågor.

 

Var konsekvent – Det går inte att göra avsteg från reglerna ibland och sedan bli arg när han vill göra avsteg nästa gång.
Ge val, inte order – ”Vill du göra det nu eller direkt efter xxx?”, ”Vill du börja med X eller Y”?
Valmöjligheten skapar en äganderätt till handlingen.

Upprepningstekniken              – bekräfta att du hört protesten och upprepa regeln, enkelt och tydligt, ”Det är dags att stänga av TV:n.”

Agera när det behövs –            Stäng själv av TV:n om det behövs. Om barnet förlorar självkontrollen är det inte rätt tid för att prata. Framför allt måste han få lugna sig och du själv måste också bevara lugnet.

Använd time-out /”Tid för dig själv” som strategi för att lugna ner sig, inte som bestraffning.

Låt inte barnets ilska smitta dig. Lämna barnet i fred minst en minut / levnadsår. Visa att du finns nära och bryr dig om honom. Testa försiktigt om ni kan samtala. Lyssna först på barnets version av vad som hänt. Ett raserianfall uppskjuter det ögonblick då barnet måste inse sitt ansvar, men det får inte användas för att helt undvika ansvar.

Vad du ska och inte ska göra vid time-out

–Behåll lugn och saklighet.

–Påminn barnet om att du hela tiden älskar honom, också när han är arg och utom sig. Du kan säga ”Jag älskar dig och nu ska vi gå till ditt rum så du får lugna ner dig”.

–Var tyst större delen av tiden.

–Använd upprepningsmetoden om så behövs. Tala i så fall med låg och fast röst.

–Låt dig inte smittas av barnets raseri eller fientlighet.

–Låt honom inte locka in dig på sidospår. Diskutera inte. Banna och gräla inte. Hota inte.

Time-out som ett sätt att samla sig lär ditt barn självkontroll inifrån och utåt.

Håll ditt barn ansvarigt

Förstå hans motiv och acceptera hans känslor. Hjälp honom att inse sitt misstag och beröm hans ansvarskänsla och mod när han medger felet. Säg ”Det du gör nu, det är både modigt och bra”. Fråga hur han tänker att han kan ordna upp det som gått snett. Hjälp honom att formulera en ursäkt för vad han gjort (inte för hur han är) och ett mål (att ersätta det som skadats och att inte göra om det).

Ta sedan upp ursprungsproblemet och orsaken till den regel ni kommit överens om.Lyssna till ditt barns funderingar. Fråga specifikt hur han ska bete sig för att allt ska bli annorlunda nästa gång.

Håll huvudet kallt och tänk dig som en motorcykelpolis som artigt och sakligt håller fortkörare ansvariga. Ingen dramatik, Inga utbrott. Inget gnat. Bara det rent faktiska och så den korrigerande åtgärden.

 

–Tala med låg och fast röst.

–Välj dina ord.

–Använd tystnad på ett strategiskt sätt.

 

Målet är att behålla din egen självkontroll så att barnet kan återvinna sin.

 

    

Blanda inte samman konsekvenser med bestraffning

En naturlig konsekvens är vad som följer på en handling som ett direkt eller indirekt resultat av handlingen. En bestraffning är en egenmäktig handling som du i egenskap av auktoritet tvingar på barnet. Det behövs ett logiskt samband och en möjlighet att gottgöra!

Bestraffning ger förbittring, inte förbättring.

Lär barnet att skilja mellan känslor och handlingar

En känsla är en impuls, den bara finns och kallar på handling. Du väljer om du ska eller inte ska agera på en känsla och även hur du agerar. Agerandet är handlingen och den får oftast konsekvenser.

Acceptera dina känslor. Välj dina handlingar.

Lär ditt barn hur man lugnar sig

Barn med Edisonprofil behöver komma underfund med olika sätt att återvinna sin förlorade självkontroll. De behöver också lära sig metoder för att finna lugn. Öva tillsammans när ni är sams. Ex. djupandning, spänna och slappna av muskler, positiv självuppmuntran (”Jag är lugn nu”) eller locka fram inre bilder av stillhet. Annat som kan hjälpa är promenad, språngmarsch, skriva ner sina känslor, spela trumma eller rita. Uppmärksamma barnet när han självmant lugnar ner sig och beröm hans mognad, ansvarskänsla och självdisciplin.

6. Öva ditt barn i att lära sig prestera

 

Behandla barnet som om det redan är den person det har möjlighet att utvecklas till.

Barn med Edisondrag behöver få mod och uppmuntran för att prova sådant de är rädda att inte klara av. Bygg upp hennes självförtroende och lägg tonvikten på hennes starka sidor. Var en förebild, inte en kritiker.

Din villkorslösa kärlek utgör tryggheten för ditt barn. Hennes beteende kanske inte går att acceptera, men du accepterar henne. Det hon gjorde var kanske helt galet, men hon är bra. Detta är av yttersta vikt för ett barn med Edisonprofil, eftersom hon kommer att göra fler fel än andra barn.

Skapa trygghet

Framstegstakten för ditt barn är privat – häng inte ut betygen till allmän beskådan.

Reframing – byt fokus från vad ditt barn inte är till vad ditt barn är. Lyssna på hur ditt barn talar om sig själv och ge henne positiva ord att använda.

Bygg vidare på ditt barns starka sidor

–hyperfokusering (viljestark, fokuserad, självstyrd)

–utföra multitask (behöver hög stimulans, har många aspekter, inriktad på mer än en uppgift)

–hänge sig åt fria tankar (acceptera det ovissa/oklara, visionär, snabb)

–visualisering (ser mer än hör, stimulerad av det man ser, skapar helhetsbild)

–utveckla kraft och energi (eldar till handling, tävlingsinriktad, djärv, har energi)

Sätt upp mål som går att uppnå

Var realistisk. Bryt ner uppgifter till delmål. Ge en uppgift i taget. Ge belöning för varje uppnått delmål.

Var ett filter för ditt barn

Översätt tillvaron i termer som barnet kan förstå. Använd bilder och berättelser så ofta som möjligt. Efter sjuårsåldern kan Sokratesmetoden användas för att få barnet att göra egna kopplingar mellan aktuella problem och saker hon redan känner till. Ju uppmärksammare du lyssnar, desto mer pratar ditt barn. Ju mer hon pratar, desto mer blir hon medveten om sin egen vilja och önskan att lära.

Personalisera det som ska läras in genom liknelser och berättelser. Hitta tillsammans verktyg för att organisera och planera, t.ex. almanackor, scheman och listor.

Ställ upp mål med tydliga, aktuella och positiva villkor

Var tydlig          – ge begränsade valmöjligheter och tidsramar.

Var aktuell        – säg inte ”Varför har du inte…?” eller ”Sa jag inte…?”. Säg vad som gäller nu.

Var positiv        – använd ord som skapar en bild av det du vill uppnå, inte det du vill undvika. Säg inte ”Jag vill inte se dig slåss”, säg ”Var snälla mot varandra”, säg inte ”Glöm inte”, säg ”Kom ihåg”

Frågan som ger bestämmanderätt och makt:

Hur dags tänker du…?

7. Var rädd om dig själv

Barnen mår bra då föräldrarna mår bra.

Skydda ditt privatliv. Dina barn kommer att värdesätta sig och sina liv efter det exempel du ger dem. Visa självaktning genom att respektera den tid du behöver för dig själv. Om du låter dina barn utnyttja dig leds de in på ett spår där de själva som vuxna blir utnyttjade eller utnyttjar andra.

Lär dig att hitta in till dig själv, med exempelvis yoga, meditation, bön, musik eller självhypnos. Motverka stress genom att tänka aktivt på sådant du är tacksam för och som väcker en känsla av uppskattning.

Ventilera dina känslor hos en vän, eller skriv ner dem. Inte mer än 10 minuter åt gången.

Öva upp din känsla för humor. Se roligheterna i det barnen gör och säger och skriv upp dem.

8. Var rädd om din familj

Upprätthåll tillvarons grundvillkor:

1.att äta näringsrik föda

2.att skaffa fysisk träning

3.att skaffa sig tillräckligt med sömn

4.att skydda barnens ömtåliga sinnen för skadliga intryck

Barn med Edisonprofil lockas mer av TV än andra barn. De kan också ta större skada av den. Tiden framför TV:n bör begränsas hårt.

Handskas med rivalitet mellan syskon

–Håll tryggheten högt. (Var strikt med att inte tillåta slagsmål eller intrång i bad- o sovrum)

–Respektera varje barns individualitet. (Favorisera inte men behandla heller inte alla lika)

–Låt din uppmärksamhet och omsorg flöda. (Bekräfta känslor utan att jämföra mellan syskon)

–Respektera varje barns privatliv. (Tala om personliga saker i enrum)

–Jämför inte.

Skolsituationen för barn med Edisonprofil

Två personlighetsmönster:

Skicklighet –    jobbar i etapper, anstränger sig allt hårdare, gillar sina egna prestationer även om läraren kritiserar.

Hjälplöshet –  antingen/eller, fokuserar på prestationen: lyckas/misslyckas, ger upp lättare, överlåter auktoritet till läraren och tvivlar lätt på sin förmåga, vill inte riskera misstag och anstränger sig då mindre.

Edisonbarn tvingas från Skicklighet till Hjälplöshet i skolans struktur. De behöver få uppgifterna presenterade på ett nytt och stimulerande sätt och delmål som går att nå lättare.

 

Barn med Edisonprofil lär sig bäst genom att:

1.använda sin fantasi

2.skaffa sig multisensorella upplevelser

3.möta visuella signaler

4.uttrycka sitt jag

5.tonvikten läggs på kvalitet, inte kvantitet

Föräldrar och lärare är kompanjoner när det gäller barnens arbete med inlärning och utveckling.

1. Att använda fantasin

John Holt hävdade att det främst är genom den egna fantasin som barn kopplar samman nya upplevelser och tankar med sådana som de redan har.

Försök personalisera och slå en bro mellan barnets läxarbete och hans personliga intressen. Använd metaforer och illustrationer. Berätta för läraren vad som fascinerar barnet.

2. Multisensorella upplevelser

Barn med Edisonprofil tycker om att ta på saker. De lär sig matematik bäst genom att använda kuber, käppar och kulramar. Historia och sammhällskunskap fattar de lättast när de aktiverar sig i t.ex. pjäser och skådespel. Samma sak gäller litteratur, som de kan bygga scener kring och visualisera på olika sätt. Multiplikationstabeller kan övas med att kasta boll till varandra och samtidigt ställa en fråga.

3. Visuella signaler

Använd färgkodning, t.ex. olika färg för konsonanter/vokaler, eller meningar i olika färger. Använd färger för att stryka under och accenturera (nya/bra saker, inte felen!). Förmedla metoden positivt, så den inte känns barnslig. Färgkodning kan också användas för att organisera anteckningar, läxor, tider etc.

Barn som lär sig läsa behöver se sett namn skrivet, på många ställen. Vid problemlösning är det viktigt med ett tydligt exempel som modell.

Räkning kan göras på grafiskt rutpapper, så siffrorna i talen lättare kommer på rätt plats. Strategier för språkinlärning är att para ihop bilder med ord, eller rita serier.

Använd mindmapping och andra diagramsystem.

4. Uttrycka sitt jag

Barn måste först kunna översätta sin verklighet till symboler innan de kan skapa mening i symboler för sådant de inte känner till. Innan de kan ta till sig en teoretisk instruktion kan de öva på att instruera varandra genom först gester och sedan egen skriftlig instruktion.

Barn med Edisonprofil lär sig genom att göra saker och lära ut åt andra. Inlärningen sker bäst genom att skriva, producera och agera i dramatiska sammanhang.

Läxläsningshjälp: Byt roll med barnet. Be honom lära dig.

Ett barn med Edisonprofil är en född berättare, men skriver knapphändigt och kort av rädsla för att stava fel eller ha fel grammatik. Låt barnet berätta och någon annan skriva ner så han får läsa sina ord, så får han bättre självförtroende till nästa uppsatstillfälle.

Att skriva dagbok/journal som inte rättas stärker självförtroendet inför skrivprocessen.

5. Tonvikt på kvalitet – inte kvantitet

”Om jag vill ge dig ett hemligt budskap om hur du ska klara det här på bästa sättet – vad tror du det skulle vara?” Skriv en påminnelse i färg överst på sidan.

Beröm alltid barnet när han har klarat uppgiften.

Behåll hög motivation

Variera uppgifterna:

–tyst eller samtalston

–individualitet eller i grupp

–skriftligt, praktiskt eller som höruppgift

–i bänken eller på annat ställe

Ge struktur och belöningar:

–Ge enkla, klara instruktioner eller accenturera dem med t.ex. färg.

–Dela upp målen i delmål/deluppgifter.

–Belöna generöst både det kreativt divergenta och det konvergenta sättet att tänka.

–Tänk och tala om framsteg, inte om prestation

–Peka på satsningar och ansträngningar, inte på misstag och fel.

Datorer ger snabb feedback och har tilltalande visuell stimulans i grafiken. Den bästa mjukvaran är den som kan användas i undersökande och utforskande syfte.

Barn ljuger för att skydda sig mot straff.

Ditt barns framtid

Skolvärlden har ofta inte mycket till övers för oberoende tänkande, men denna fyndighet kommer ofta till nytta i affärsvärlden. Om barnen har lyckats bevara motivation och självkänsla intakta, kan de nå häpnadsväckande framgång. Deras anlag gör dem lämpade att gå före i den snabba, dataspäckade informationsåldern.

 

Världen förändras allt fortare. De tillgångar som krävs nu är just de kvaliteter personer med Edisondrag äger: originalitet, rörlighet, mångsidighet i tanken, förmåga till snabba ansträngningar och lätthet att tackla farten och kraften i datoråldern.

 

Drömmaren har förmågan att på många unika och ocensurerade sätt göra en syntes av alla de fenomen som finns i vår omvärld. Han kan förena konst med vetenskap och kombinera föreställningar från olika kulturer, olika världar, olika tider och olika arter. Han spelar på ett gränslöst fält.

 

Upptäckaren har mod att stå upp mot nejsägare. Han har envisheten att inte ge upp när andra tvivlar på honom. Dessutom äger han konsten att övertyga just de personer han behöver för sin uppbackning.

 

Dynamikern är i ständig rörelse och har uthållighet och kraft, som är nödvändiga karaktärsdrag på den nya tidens snabbföränderliga arbetsplats. Han är en racer som är född till att bestämma takten och gå före

 

Edisonprofiler äger en mäktig gåva i sina anlag för visualisering. De har förmåga att se många möjliga framtider och att anpassa sig för den som bäst passar dem.