Leta Hollingworth


Leta Stetter Hollingworth (1886-1939)

Leta Hollingworth

Hollingworth gjorde mycket för att även begåvade flickor skulle uppmärksammas, vilket inte alltid var fallet.

“IQ tester bevisade att det existerar begåvade flickor”

-Hollingsworth 1926

 

Hollingworth fokuserade på miljön likaväl som arv. Hennes arbete fokuserade på de psykologiska, sociologiska och utbildningsmässiga förutsättningarna för de begåvade barnen.

Hollingworth drev även en skola i New York för begåvade barn och många av hennes akademiska metoder och principer används än i dag för begåvade barn.

1923 publicerades Hollingworth’s  Special Talents and Defects som tog upp frågor om begåvade barn med  inlärningssvårigheter.

1926 publicerades Hollingworth’s Gifted Children: Their Nature and Nurture.

En av Hollingsworth banbrytande teorier handlade om känslomässig utbildning (Emotional Education) för begåvade barn. Totalt identifierade hon 11 angelägenheter baserat på studier av begåvade barn;

  • Tillräckligt utmanande och intressant skolarbete
  • Anpassning till klasskamrater
  • Förmåga att leka med andra barn.
  • Att inte bli enstöringar
  • Att utveckla ledarskapförmåga
  • Att inte bli negativ mot auktoriteter
  • Tålamod inför andras inkompetens
  • Undvika rättshaveri beteende
  • Anpassa sig till regler och förväntningar.
  • Att förstå sitt ursprung och framtid från tidig ålder
  • Hantera svårigheterna med att vara en begåvad flicka

Hollingworth introducerade nytänkande metoder i klassrummet som används än idag exempelvis;

  • Flyttbara bänkar
  • Idrott
  • Konst och Musik
  • Hälsa och Kost
  • Moderna Språk
  • Vetenskap
  • Slöjd
  • Utflykter

KAE-2015