Leta Stetter Hollingworth (1886-1939)
Hollingworth gjorde mycket för att även begåvade flickor skulle uppmärksammas, vilket inte alltid var fallet.
“IQ tester bevisade att det existerar begåvade flickor”
-Hollingsworth 1926
Hollingworth fokuserade på miljön likaväl som arv. Hennes arbete fokuserade på de psykologiska, sociologiska och utbildningsmässiga förutsättningarna för de begåvade barnen.
Hollingworth drev även en skola i New York för begåvade barn och många av hennes akademiska metoder och principer används än i dag för begåvade barn.
1923 publicerades Hollingworth’s Special Talents and Defects som tog upp frågor om begåvade barn med inlärningssvårigheter.
1926 publicerades Hollingworth’s Gifted Children: Their Nature and Nurture.
En av Hollingsworth banbrytande teorier handlade om känslomässig utbildning (Emotional Education) för begåvade barn. Totalt identifierade hon 11 angelägenheter baserat på studier av begåvade barn;
- Tillräckligt utmanande och intressant skolarbete
- Anpassning till klasskamrater
- Förmåga att leka med andra barn.
- Att inte bli enstöringar
- Att utveckla ledarskapförmåga
- Att inte bli negativ mot auktoriteter
- Tålamod inför andras inkompetens
- Undvika rättshaveri beteende
- Anpassa sig till regler och förväntningar.
- Att förstå sitt ursprung och framtid från tidig ålder
- Hantera svårigheterna med att vara en begåvad flicka
Hollingworth introducerade nytänkande metoder i klassrummet som används än idag exempelvis;
- Flyttbara bänkar
- Idrott
- Konst och Musik
- Hälsa och Kost
- Moderna Språk
- Vetenskap
- Slöjd
- Utflykter
KAE-2015