Mensa GCps definition på särskild begåvning
Kännetecken
Hur vet jag att mitt barn är begåvat?
Även om gruppen ”särbegåvade barn/unga” innehåller individer med unika behov finns det ett antal gemensamma personlighetsdrag, eller kännetecken. För att räknas som särbegåvad behöver du/ditt barn/din elev inte vara utpräglad i alla dessa drag men bör omfatta flera av nedanstående kännetecken.
Särbegåvade barn utmärker sig oftast i yngre år genom att
- Vara medveten och uppmärksam
- Tänka och resonera kring abstrakta ting
- Ha hög aktivitetsnivå
- I vissa fall klart mindre sömnbehov
- Vara extremt nyfiken och visa en nästan omåttlig lust på att lära sig nytt, att förstå sin omvärld
- Lära sig nya saker snabbt
- Vara känslosam och ha svårt att ta kritik
- Visa tydliga drag av perfektionism
- Visa intresse för intellektuella utmaningar, såsom pussel, tal och labyrinter.
Särbegåvade barn i skolåldern kännetecknas ofta av att de
- Har en större förmåga än sina jämnåriga att ta till sig ny kunskap, komma ihåg tidigare inlärd kunskap och bearbeta information snabbare.
- Ibland är negativa till skolan, oftast uttråkade då de sällan får möjlighet till utlopp för sin begåvning. Detta skapar i sin tur rastlöshet och som kan ge ett aggressivt beteende, eller omvänt ett passivt avståndstagande från skolan i att barnet börjar dagdrömma och bli uppslukad i en inre värld.
- Visar prov på mycket stor koncentrationsförmåga inom självvalda aktiviteter.
- Är öppna på andra sätt för inlärning.
- Är duktiga på att tala men dåliga på att skriva.
- Söker sig ofta till äldre personer
- Har ibland dåliga relationer till kamrater och lärare.
- Är extremt vetgiriga vilket kan leda till att deras frågor uppfattas som provocerande.
- Ser lösningar som ingen annan ser.
- Vill förstå orsak-verkan.
- Kan vara så uppslukade av tankar att man måste fysiskt röra vid dem för att få kontakt.
- Har en högt utvecklad känsla för rättvisa vilket kan ge problem i förhållandet med kamrater.
- Kan ha mycket svårt att släppa en aktivitet för att gå vidare till nästa. Önskar gå till botten med allt. Avbrott kan orsaka stor frustration.
- Har svårt att arbeta med lätta ämnen men trivs med komplexitet.