sju-tankar-fran-en-rektor
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
sju-tankar-fran-en-rektor [2022-01-07 14.09] – anita | sju-tankar-fran-en-rektor [2022-01-07 14.31] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 6: | Rad 6: | ||
tidigare rektor i 25 år | tidigare rektor i 25 år | ||
- | ===== Om särskild begåvning i skolan ===== | ||
< | < | ||
<figure style=" | <figure style=" | ||
Rad 17: | Rad 16: | ||
</ | </ | ||
</ | </ | ||
- | **1. Börja med dig själv** | + | < |
- | | + | <div style=" |
- | | + | </ |
- | | + | **Om särskild begåvning i skolan** |
- | + | < | |
- | **2. Skolans Värdegrund** | + | </ |
- | | + | </ |
- | | + | **1. Börja med dig själv** |
- | + | - Kunskap\\ | |
- | **3. Möten med lärarna** | + | - Inställning\\ |
- | | + | - Attityd\\ |
- | | + | **2. Skolans Värdegrund**\\ |
- | | + | - “Det är inte fult att fatta fort.”\\ |
- | + | - Hög begåvning är inte samma sak som hög prestation.\\ | |
- | **4. Kompetensutveckling** | + | **3. Möten med lärarna**\\ |
- | | + | - Resultatdialoger\\ |
- | | + | - Klasskonferenser\\ |
- | | + | - Alltid fråga: Vem eller vilka av dina elever tror du …?\\ |
- | | + | **4. Kompetensutveckling**\\ |
- | + | - Skolverkets stödmaterial\\ | |
- | **5. Föräldrarnas roll** | + | - Kollegial handledning\\ |
- | | + | - Erfarenhetsutbyte\\ |
- | | + | - Utbildning\\ |
- | + | < | |
- | **6. Coachning** | + | <figure style=" |
- | | + | </ |
- | | + | {{:: |
- | | + | < |
- | + | < | |
- | **7. Nyfikenhet** | + | </ |
- | | + | [[https:// |
- | | + | < |
- | | + | </ |
+ | </ | ||
+ | **5. Föräldrarnas roll**\\ | ||
+ | - Lyssna på vårdnadshavarna!\\ | ||
+ | - Bemöt med respekt: Kanske det kan vara så att …?\\ | ||
+ | **6. Coachning**\\ | ||
+ | - Bemötande av elev\\ | ||
+ | - Alternativa läromedel\\ | ||
+ | - Helhetssyn\\ | ||
+ | **7. Nyfikenhet**\\ | ||
+ | - Provocerande elever\\ | ||
+ | - Stöd till lärare\\ | ||
+ | - Våga bli intresserad och fascinerad\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | \\ | ||
+ | \\ | ||
+ | < | ||
+ | <div style=" | ||
+ | </ | ||
**“Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter.” Lgr 11** | **“Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter.” Lgr 11** | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
sju-tankar-fran-en-rektor.txt · Senast uppdaterad: 2022-01-07 14.31 av anita