olika-men-lika-infor-lagen
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version. | Senaste version.Slutar med | ||
olika-men-lika-infoer-lagen [2021-12-12 11.35] – anita | olika-men-lika-infoer-lagen [2021-12-12 11.37] – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 13: | Rad 13: | ||
//”Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.”// | //”Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.”// | ||
- | Skolans uppdrag är att se till att alla elever får det stöd som de har rätt till och att de stimuleras och utvecklas så långt det är möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Särskilt begåvade elever får inte alltid den stimulans de behöver. Pedagoger kan ha svårigheter med detta, vilket resulterar i att eleverna blir understimulerade och riskerar att bli hemmasittare på grund av att de, i skolan, inte får de utmaningar de behöver. Att vara särbegåvad är ingen diagnos och behöver inte fastställas av en psykolog. Skolan har inte tidigare i någon större utsträckning identifierat särbegåvade elever. Dessa har av många pedagoger setts som stökiga, allmänt störande och ifrågasättande elever. Särbegåvade elevers sätt att fungera har inte uppmärksammats förrän på senare tid. I Sverige är R. S. Persson (1997), högskolan i Jönköping, | ||
- | ===== Syfte ===== | ||
olika-men-lika-infor-lagen.txt · Senast uppdaterad: 2021-12-18 00.37 av admin