Särskild begåvning

”Den är särskilt begåvad som förvånar dig vid upprepade tillfällen med sin osedvanliga förmåga på ett eller flera områden, både i skolan och i var-dagslivet.”

Professor Roland S Persson

Skolverket har valt att använda begreppet ”särskilt begåvad” i sina dokument, men egentligen är det oviktigt vad man kallar det.  Det finns många begrepp som kan betyda samma sak: Särbegåvad, högbegåvad, smart, klipsk, snabbtänkare, intelligent, överbegåvad mm. mm.

Att vara särskilt begåvad har i alla tider betraktats som något mystiskt och ofta något galet, sjukt och kanske tom övernaturligt. Särskild begåvning är ingen diagnos och inget som behöver testas för att bedömas. Det finns alltså ingen enkel beskrivning eller lista på egenskaper som ska uppfyllas för att bedömas som särskilt begåvad.

Det kan alltså vara både svårt och lätt att bedöma. Det som är vanligast är att föräldrar jämför sitt barn med andra barn. En del föräldrar som själva var tidiga i sin utveckling uppmärksammar kanske inte sitt eget barns utveckling och missar kanske sitt barns särskilda begåvning.